Giant introduceert geheel nieuwe Giant Reign mountainbike

Giant stelt haar nieuwste range Reign endurofietsen voor. Deze bestaat uit geheel nieuwe framesets met een aanpasbare geometrie en de mogelijkheid om een achterwiel van 29 of 27.5 inch te monteren. De nieuwe Reign, ontworpen en ontwikkeld met professionele enduroracers en technici van het Giant Factory Off-Road Team, is de meest veelzijdige Reign serie tot dusver.

De Reign werd geïntroduceerd in 2005 en was één van de eerste Giant mountainbikes met Maestro vering. Sindsdien is het niveau van deze fiets voor agressief trailrijden steeds verder opgetrokken. Die lijn werd al ingezet in de tijd dat het moderne enduroracen nog niet eens bestond. Racen zit dus in het DNA van de Reign verweven. Daarnaast voelt de fiets zich thuis in bikeparks en leent hij zich voor de singletracks.

De achtste generatie van de Reign vergroot de veelzijdigheid. Met zijn progressieve enduro-geometrie en aanpassingsvermogen aan verschillende soorten ondergrond, geeft hij rijders meer keuzes als het gaat om rijstijl en terrein.

Professionele enduroracers zoals Youn Deniaud en Mckay Vezina van Giant Factory Off-Road Team speelden een sleutelrol in de ontwikkeling van de Reign. Voor hen staat de nieuwe Reign garant voor snelheid en een hoge mate van controle, wat belangrijk is wanneer elke seconde telt.

“We zijn meer dan een jaar bezig geweest om alles op en aan de nieuwe Reign perfect te krijgen”, zegt Deniaud, die met zijn prototype naar een etappezege en een topvijfklassering reed tijdens de laatste ronde van de 2022 Enduro World Series in het Franse Loudenvielle. “Ik raakte er gedurende het seizoen steeds meer vertrouwd mee en had later in het jaar mijn beste resultaten. Ik denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met de fiets, die me echt helpt om mijn grenzen te verleggen.”

Bij alle Reign Advanced Pro modellen kunnen rijders kiezen voor wielen van 29 inch voor en achter, de standaard setup. Daarnaast is het mogelijk om achteraan voor een 27.5 inch wiel te gaan. Alle modellen hebben een grotere aanpasbaarheid dan de vorige generaties. Er zijn drie flip-chip instellingen mogelijk, zodat rijders snel en gemakkelijk de geometrie van het frame kunnen wijzigen.

Hier is een blik op enkele van de belangrijkste updates van de nieuwe Reign range:

VERING VOOR WEDSTRIJDEN

Nu enduroracers en trailrijders hun grenzen blijven verleggen op agressief terrein, zijn de eisen aan fietsen en uitrusting hoger dan ooit. Er is immers sprake van steilere afdalingen, grotere drops en hogere snelheden over stenen, wortels en greppels. De nieuwe Reign geeft rijders een voorsprong dankzij een betere vering voor en achter.

Allereerst is er de vernieuwde Maestro achtervering. Dit systeem heeft nu een veerweg van 160 millimeter; 14 millimeter meer dan bij de vorige generatie. De trunnion mount achterdemper heeft een langere slag (62,5 millimeter in plaats van 60 millimeter), wat zorgt voor een soepel, actief gevoel op diverse terreinen. De Advanced Forged Composite bovenste rockerarm voegt stijfheid toe aan het systeem. Dat verbetert het rijgedrag van de fiets in bochten, bij het accelereren en tijdens het afdalen van ruig terrein. Aan de voorzijde heeft de Reign Advanced Pro een 170 millimeter vork die de schokken van het pad opvangt en de controle verbetert.

AANPASBARE ENDURO-GEOMETRIE

Het nieuwe frame van de Reign is ontworpen met een geometrie die profs als Deniaud de snelheid en controle geeft die ze nodig hebben om tijdens de runs seconden sneller te zijn. Tegelijkertijd biedt dit niet-profs de gewenste stabiliteit en het vertrouwen om hun vaardigheden op meer uitdagend terrein te verbeteren.

Het nieuwe frame is ontworpen met een lagere stand-over hoogte. In combinatie met een langere reach vergemakkelijkt dit het manoeuvreren met de fiets. Van bochtenwerk bij lage snelheid op technische trails tot spectaculaire jumps in het bikepark, dankzij de nieuwe geometrie is het eenvoudiger om van lijn te veranderen, over obstakels te springen en het meest uitdagende terrein te bedwingen.

Bovendien kunnen rijders met een nieuwe flipchip, die drie standen biedt, de geometrie aanpassen aan hun rijstijl en de omstandigheden op de trails. De trapasverlaging valt in stappen van 5 millimeter aan te passen (35, 30 of 25 millimeter) en ook de balhoofdbuishoek (63,5, 63,9 of 64,2 graden) en zitbuishoek (78,3, 78,7 of 70 graden) zijn instelbaar.

De hoge positie van de flipchip vergroot de afstand tot de ondergrond en is een goede optie voor het strakkere, technischere werk. In deze stand helpt de steilere zitbuishoek je bij het bedwingen van beklimmingen. Zet je de flipchip in de lage stand, dan wordt de balhoofdbuis luier en de bottom bracket drop lager. Dit geeft meer vertrouwen bij hogere snelheden. Voor wie een meer neutrale afstelling wenst, is de middelste stand een veelzijdige optie.

Naast de geometrie-aanpassingen hebben de nieuwe frames functionele eigenschappen, zoals geïntegreerde bescherming aan de onderkant van de onderbuis. Dit beschermt het frame tegen steenslag en ander vuil en zorgt ook voor een stillere rit. Ook nieuw bij deze generatie is dat het frame een geïntegreerde opbergruimte in de onderbuis heeft. Alle modellen en maten zijn ook geschikt voor een bidon en hebben nieuwe kabelopeningen voor een strakker uiterlijk en betere prestaties.

ACHTERWIELOPTIES

De nieuwe flipchip setup biedt de optie om een 27.5 inch achterwiel te monteren (in combinatie met een 29 inch voorwiel), waardoor de fiets achter meer ruimte heeft tussen het zadel en de band. Sommige rijders geven de voorkeur aan deze zogeheten mullet setup voor steil, technisch terrein.

Het grotere 29-inch achterwiel verbetert de stabiliteit en het rolvermogen, terwijl de 27.5-optie een wendbaarder, levendiger gevoel geeft. Het is een snelle en eenvoudige verandering om het rijgedrag en gevoel van de fiets aan te passen.

In de Benelux is de Reign Advanced Pro 1 verkrijgbaar met een adviesprijs van 6.999 Euro.

Ga voor meer informatie naar: www.giant-bicycles.com/nl/NewReign.

Het bericht Giant introduceert geheel nieuwe Giant Reign mountainbike verscheen eerst op Ride it!.

Vergelijkbare berichten